چطور از صندلی اداری استفاده کنیم

بهترین و صحیح ترین روش استفاده از صندلی اداری :

کارهایی که معمولا پشت میز انجام می‌شوند، کاربر مجبور است ساعت‌های طولانی روی صندلی و در حالتی ثابت بنشیند. ثبات بدن برای ساعت‌های طولانی سبب تحمل فشار زیادی می‌شود. تداوم این امر و نداشتن زندگی پرتحرک موجب بروز مشکلاتی در طول زمان برای بدن خواهد شد.

برای پیشگیری از بیماری‌های که به واسطه نشستن ممکن است به وجود آیند بهتر است از صندلی‌های اداری ارگونومیک استفاده کنیم. از صندلی‌های اداری می‌توان در فضاهای متفاوتی استفاده کرد از خانه گرفته تا محیط‌های کاری. بهتر است برای انجام اموری که نیاز به نشستن طولانی است از صندلی‌های استاندارد ارگونومیک استفاده کنیم.

پشتی صندلی‌های ارگونومیک دارای انحنا هستند و این ویژگی به خوبی نگهدارنده ستون فقرات و گردن خواهد بود. علاوه بر این، این انحنا کمک می‌کند تا شیوه نشستن به مرور اصلاح شود. یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‎هایی چون دیسک کمر، درد در ناحیه ستون فقرات، شانه‌ها و گردن نحوه‌ی نشستن اشتباه است.

صندلی‌های ارگونومیک فضای خالی بین کمر و پشتی صندلی را به خوبی پُر و پشتیبانی می‌کنند. متاسفانه امروزه شاهد صندلی‌های ارگونومیک زیادی در بازار هستیم که صرفا با نام صندلی ارگونومیک فروخته می‌شود. صندلی‌های ارگونومیک تنظیمات زیادی دارند و کاربر به راحتی می‌تواند صندلی را با توجه به شرایط فیزیکی خود تنظیم کند و در کنار نشستن در حالت درست، راحتی هنگام کار را نیز تجربه کند.

اصول درست نشستن روی صندلی اداری

بسیاری از ما با اصول درست نشستن آشنا نیستیم. چه بسا اگر از صندلی اداری ارگونومیک استفاده کنیم اما اصول نشستن درست را رعایت نکنیم، این صندلی مزیتی برایمان به همراه نخواهد داشت. درست نشستن نیازمند تمرین است و تصحیح اصول نشستن می‌توان سلامت ‌مهره‌ها، ماهیچه‌ها، عضلات و ستون فقرات را تضمین کند.

هنگام نشستن روی صندلی اداری استاندارد، قوز نکنید

حفظ حالت درست و طبیعی ستون فقرات هنگام نشستن کار سختی است اما بهتر است حواسمان باشد که قوز نکنیم. برای اینکه برای مدت طولانی بتوانید درست بنشینید بهتر است گاهی بلند شوید و برای چند دقیقه بایستید و به خود استراحت دهید. با انجام اینکار دوباره انرژی لازم را برای درست نشستن کسب خواهید کرد.

با استفاده از صندلی اداری ارگونومیک امکان صاف نشستن برای ساعت‌های طولانی آسان‌تر می‌شود.

صندلی‌های ارگونومیک ویژگی‌هایی دارند که هنگام خرید بهتر است به آن‌ها توجه کنید. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

ارتفاع نشیمنگاه

شاید همه به این امر واقف باشیم که مهم‌ترین ویژگی یک صندلی اداری خوب قابلیت تنظیم ارتفاع نشیمنگاه آن است. به این خصیصه پنوماتیک گفته می‌شود. در واقع هر صندلی که دارای اهرم تظیم ارتفاع باشد در دسته‌ی صنلی‌های پنوماتیک قرار می‌گیرد. اهرم تنظیم ارتفاع باید به شکلی طراحی و تعبیه شود که کاربر به راحتی با یک دست بتواند تنظیم ارتفاع را اعمال کند. این اهرم نشیمنگاه صندلی را در حالت عمودی به بالا و پایین حرکت می‌دهد.

ویژگی پنوماتیک سبب می‌شود هنگام نشستن روی صندلی به صورت خودکار نشیمنگاه صندلی به پایین حرکت کند و کاربر پس از نشستن با جابجایی فشار بدن از نشیمنگاه به پاها قادر است میزان ارتفاع را به راحتی تنظیم کند. برای اینکه بدانید تنظیم استاندارد ارتفاع نشیمنگاه باید چه مقدار باشد باید گفت که، هنگام نشستن و اعمال تنظیمات، زاویه قرار گیری پاها از زمین باید 90 درجه و هم سطح با لگن و آرنج‌ها هم‌راستا با میز باشند.

عمق و عرض نشیمنگاه

این فاکتور در صندلی اداری ارگونومیک بسیار مهم است. عمق و عرض نشیمنگاه باید به شکلی باشد که فرد به راحتی بتواند روی آن بنشیند. عرض و عمق استاندارد باید به میزانی باشد که با نشستن کاربر روی صندلی، زانوها حدود 5 تا 8 سانتی‌متر با لبه صندلی فاصله داشته باشد. یک صندلی ارگونومیک استاندارد قابلیت تنظیم شیب نشیمنگاه را هم دارد.

شرکت لیور زیبایی را به شکلی استاندارد و ارگونومیک با مدرنیته و کیفیت تلفیق می‌کند و محصولی می‌آفریند که سبب رضایت خاطر و راحتی شما خواهد شد.

محافظ کمر

انحنای طبیعی ستون فقرات به شکل S است. با غلط نشستن، ستون فقرات انحنای طبیعی خود را از دست می‌‌دهد و موجب خمیدگی ناحیه پشت شانه‌ها خواهد شد. استفاده از صندلی ارگونومیک راحت برای برطرف کردن این خمیدگی نیست بلکه با این صندلی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

صندلی ارگونومیک درواقع انحنا و قوس کمر را با طراحی ویژه‌ی خود شبیه‌سازی می‌کند و سبب می‌شود با وجود نشستن‌های طولانی مدت حالت طبیعی کمر حفظ شود. با حفظ طبیعی حالت ستون فقرات برای افرادی که به مشکلات کمر روبرو هستند، استفاده از صندلی‌های ارگونومیک نوعی تراپی به شمار می‌رود. زیرا از فشارهای ناشی از نشستن‌ غیر اصولی می‌کاهد.

پشتی صندلی

صندلی‌های ارگونومیک دارای پشتی‌ قابل تنظیم هستند. کاربر به راحتی با استفاده از شاسی تعبیه شده زیر نشیمنگاه صندلی، می‌تواند زاویه و ارتفاع پشتی را تنظیم کند. به این نکته توجه کنید که تغییر تنظیمات باید در دو مولفه‌ی ارتفاع و شیب پشتی صندلی باشد. با این خصیصه افراد می‌توانند صندلی را براساس شرایط فیزیکی خود تنظیم کنند. تفاوتی ندارد که قد شما چقدر است، با بهره‌گیری از صندلی ارگونومیک هر فردی با مشخصه‌های متنوع قد و وزن می‌تواند از این صندلی‌ها استفاده کند.

در کنار تنظیم ارتفاع و زاویه پشتی صندلی، قفلی نیز برای این تنظیمات تعبیه شده است تا کاربر تنظیمات اعمال را در حالت ثابت قرار دهد تا با برخاستن تنظیم به حالت اولیه برنگردد. درجه خمیدگی پشتی صندلی استاندارد باید 10 درجه باشد. پشتی صندلی را باید طوری تنظیم کرد که فشار را از پشت شانه‌ها و گردن بردارد. هرچه‌ فضای بیشتری برای استراحت داشته باشید، فشار کم‌تری به مهره‌های گردن و کمر وارد خواهد شد.

جنس نشیمنگاه صندلی ارگونومیک

هنگام خرید صندلی اداری ارگونومیک صرفا نباید به تنظیمات و قابلیت ارگونومیک آن توجه داشت. مهم‌تر از آن سازه‌های مورد استفاده در ساخت صندلی است. این که این مواد تا چه اندازه با کیفیت و مرغوب هستند. و ابزارها و یراق آلات استفاده شده در صندلی تا چه اندازه بر دوام و ماندگاری و عملکرد صندلی تاثیرگذارند.

صندلی اداری استاندارد باید حاشیه کافی برای نشتن داشته باشد. در غیر این صورت با نشستن روی نشیمنگاه احساس راحتی نخواهیم کرد. روکش و جنس نشیمنگاه صندلی باید از نوع مش و یا توری باشد تا گردش هوا به سهولت انجام پذیرید. با کمک این متریال دیگر خبری از عرق کردن، چسبیدن به صندلی نخواهد بود.

دسته‌های صندلی اداری

صندلی‌ها به دو شکل با دسته و بدون دسته در بازار موجودند. با توجه به سلیقه و نیاز کاربر نوع آن انتخاب می‌شود. اگر صندلی دسته‌دار را انتخاب می‌کنید اطمینان حاصل کنید که دسته‌های صندلی قابلیت تنظیم دارند. فواید استفاده از چنین مزیتی این است که هنگام نشستن پشت میز آرنج‌های شما روی دسته‌ها قرار می‌گیرد و از فشار وارده بر شانه‌ها کاسته می‌شود و امر دیگر برخورد نکردن دسته‌ها با لبه‌ی میز است.

پایه‌های صندلی اداری ارگونومیک

اگر برای انجام امور کاری می‌خواهید از صندلی ارگونومیک استفاده کنید بهتر است صندلی با پایه‌های چرخ‌دار انتخاب کنید. صندلی پایه ثابت میزان دسترسی شما را به فضای کاری محدود می‌کند. برای انجام برخی امور حتما باید بلند شوید و صندلی خود را جابه‌جا کنید. و علاوه بر آن فاقد تنظیمات هستند.

صندلی‌های ارگونومیک دارای 5 چرخ هستند که حرکتی و چرخ آن‌ها به روانی انجام می‌شوند. با کمک این صندلی نوع صندلی‌ها به راحتی به تمام فضای کاری خود دسترسی دارید. و کم‌ترین انرژی را برای جابه‌جایی و حرکت صرف می‌کنید.  

ویژگی‌های اصلی صندلی اداری ارگونومیک

ویژگی‌های صندلی اداری ارگونومیک همچون صندلی کارمندی ارگونومیک، صندلی کارشناسی ارگونومیک و صندلی مدیریت ارگونومیک خلاصه‌وار به شرح زیر هستند:

در ابتدا با توجه به نکات مطرح شده صندلی مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به طرح و زیبایی صندلی توجه کنید.

این نکات را همیشه هنگام خرید صندلی اداری ارگونومیک به یاد داشته باشیند:

مبلمان اداری لیور تولیدکننده صندلی‌های اداری ارگونومیگ، بهترین گزینه‌ها را برای انتخاب صندلی‌ ارگونومیک پیش روی شما قرار خواهد داد.


جهت مشاهده تمامی محصولات به لینک های زیر مراجعه نمایید .